Google

در این وب سایت


























تغذیه و سلامت
رژیم غذایی سالم و تاثیر آن بر سلامت و بهبود بیماری ها - نوع تغذیه و سبک زندگی است که سلامتی پایدار را به ارمغان می آورد






دکتر موسی صالحی ، متخصص تغذیه که رژیم های درمانی معروفش بر اساس
خام گیاه خواری  وگیاه خواری است در جلسه انجمن خام گیاه خواران اصفهان ، گیاه خواری از منظر علم کلاسیک تغذیه  را مورد بررسی و نقد قرار داده است و به ایرادات مخالفان گیاه خواری پاسخ داده است . گزیده متن سخنان وی را در ادامه مطلب بخوانید :
بررسی خام گیاه خواری از منظر علم تغذیه

خام گیاه خواری از نظر تاریخی :


خام گیاه خواری از زمان های دور ، تعذیه طبیعی انسان بوده چون قبل از کشف آتش  ، اساسا تمام تغذیه انسان از منابع خام  گیاهی بوده است ، چون انسان قادر به خوردن گوشت خام نبوده است .  
قرآن نیز در توصیف  بهشتی که حضرت آدم در آن زندگی می کرد اشاره به میوه ها دارد . در جای دیگر در توصیف حضرت مریم در دوران
بارداری  حضرت عیسی آمده است که او فقط میوه مصرف می کرده است .

گیاه خواری از نظر علم تغذیه :


از اولین اصول علم تغذیه کلاسیک و مدرن این است که انسان باید 60 درصد انرژی روزانه خود را از
کربوهیدرات ها بگیرد . منابع کربوهیدرات فقط گیاهان هستند و منابع حیوانی بجز عسل ، کربوهیدرات ندارند .
علم تغذیه تصریح می کند که 25 درصد انرژی انسان باید از
چربی های گیاهی باشد و اساسا علم تغذیه مدرن ، مخالف دریافت چربی از منابع حیوانی است ، چون آن را برای سلامتی انسان ، مضر می داند .
علم تغذیه اعتقاد دارد که ده درصد از منابع پروتئینی انسان باید از منابع گیاهی و از طریق غلات و حبوبات و مغزها تامین گردد .

پاسخ به نکات عمده ای که مخالفین گیاهخواری در علت مخالفت خود مطرح می کنند :

1- از نظر عدم وجود
ویتامین B12  در منابع گیاهی :
نیاز روزانه بدن به ویتامین B12  در حد یک میکروگرم است . در
کبد بطور طبیعی ، حدود یک میلی گرم ویتاین B12  بطور ذخیره وجود دارد که می تواند نیاز بدن به این ویتامین را را برای حدود 3 سال تامین کند .
نیاز بدن به ویتامین B12  با مصرف تنها  یکی دو تخم مرغ در طول یک ماه تامین می گردد . بنابر این پاسخ ما به کسانی که  تامین ویتامین B12 را دلیل انتخاب رژیم گوشتخواری می دانند این است که شما می توانید همراه با رژیم گیاه خواری ، تنها با مصرف یکی دو تخم مرغ آب پز در هر ماه ، دغدغه ای از نظر تامین این ویتامین نداشته باشید .
   
2- از نظر دریافت عنصر آهن از غذا :
آهن موجود در منابع حیوانی مانند گوشت قرمز و جگر از نوع دو ظرفیتی است . این نوع آهن با وجود آنکه در روده ها به سرعت جذب می شود ولی تحقیقات مستند علمی ( از نظر علم شیمی ، بیوشیمی و پزشکی ) نشان داده که آهن دو ظرفیتی یک اکسیدان (
رادیکال آزاد ) بوده و مخل سلامتی و دارای پتانسیل سرطان زایی می باشد .
عنصر آهن موجود در منابع گیاهی مانند حبوبات وغلات و جوانه ها از نوع سه ظرفیتی است که خود یک
آنتی اکسیدان است و برای مبارزه و پیشگیری از عملکرد بیماری زایی رادیکال های آزاد  در بدن ، کاربرد دارد . این موضوع مورد تایید سازمان بهداشت جهانی و رفرنس های علمی معتبر می باشد .
جذب آهن سه ظرفیتی درروده ها نیازمند حضور ویتامین C  می باشد که گیاه خواران این ویتامین را بطور مرتب از مرکبات و منابع گیاهی دریافت می کنند . 
 
3- از نظرکلسیم مورد نیاز بدن ؛ مخالفان گیاه خواری معتقدند که شیر و لبنیات  منبع اصلی کلسیم  برای بدن هستند . ولی این موضوع حقیقت ندارد و اکثر منابع گیاهی سرشار از کلسیم هستند .
 برای مثال ، 100 گرم انجیر ، به میزان 240 میلی گرم کلسیم دارد  در حالی که 100 گرم شیر ، حاوی تنها 80 میلیگرم کلسیم است .
اما اساسا جذب و کارایی کلسیم در بدن نیاز به تحرک و
ورزش دارد و بنابراین عوارضی مانند پوکی استخوان ، عمدتا  نه  به دلیل فقر کلسیم مواد غذایی بلکه به دلیل عدم تحرک کافی و ورزش می باشد . سیستم هوشمند بدن ، تنها در صورت تحرک و فشار به عضلات ، احساس نیاز به کلسیم پیدا کرده و کلسیم موجود در غذا را جذب می کند .

4- از نظر
پروتئین موجود در غذا ، رفرنس معتبری وجود ندارد که اثبات کند پروتئین منابع حیوانی بهتر از پروتئین موجود در منابع گیاهی است .
از نظر مکانیسم هضم و جذب ، تمامی  پروتئین ها در روده ها تبدیل به
اسید آمینه شده و سپس جذب بدن می گردند . کلا 20 نوع اسید آمینه وجود دارد که تمامی آن ها در منابع گیاهی مانند مغزها موجود هستند . در حبوبات تمامی این 20 اسید آمینه وجود دارد ولی فقط میزان اسید آمینه متیونین ، کم است ، در حالیکه غلات  فقط  از نظر میزان اسید آمینه لیزین ، کمبود دارند . بنابر این مصرف غلات و حبوبات ، مجموعا تمامی اسید آمینه های ضروری بدن را تامین می کنند . 

5- بعضی مسایل فرعی نیز در باره عدم کارایی رژیم تغذیه ای گیاهی مطرح شده . برای مثال کاهش میل جنسی در گیاه خواران به عنوان یک نقطه ضعف تلقی شده است . در حالی که باید دانست قدرت باروری در رژیم گیاه خواری کاهش نمی یابد ولی غرایز جنسی و شهوی ، متعادل می گردد که یک نکته مثبت اخلاقی و اجتماعی است  و موجب متانت و
آرامش اخلاقی و روحی فرد گشته و از عوارض اجتماعی پرخاشگری و عصبیت و وقوع جرایم اجتماعی می کاهد .
باید دانست که  اسیدهای چرب و اسید های آمینه لازم برای تولید اسپرم و تخمک در بدن ، در منابع  غذایی گیاهی  بطور کامل و کافی وجود دارد . 

بررسی مواد مغذی موجود در منابع غذایی :

در منابع غذایی کلا 55 ماده مغذی ضروری برای بدن انسان وجود دارد . 20 عدد اسید آمینه ، 15 عدد ویتامین ، 15 عدد املاح ( مواد معدنی ) ، 3 عدد اسید چرب و 2 عدد
قند  .
بدن انسان برای سلامتی و عملکرد مطلوب خود به تمام این 55 ماده مغذی نیاز دارد .

 گندم سفید نشده  و برنج قهوه ای ، تعداد 54 ماده مغذی را بطور کامل داراست ( گندم فقط از نظر اسید آمینه لیزین ، کمبود دارد . ) ولی مراحل سفید کردن گندم و برنج و پخت نان و طبخ برنج باعث تخریب تقریبا تمامی مواد مغذی گندم و برنج شده و نان یا چلوی نهایی  عمدتا فقط حاوی یک ماده مغذی یعنی همان گلوکز می باشد که آن هم چون همراه با ویتامین های گروه  B نیست قابلیت تبدیل آن به انرژی موثر در بدن کاهش یافته ولی در عوض عوارض ازدیاد گلوکز در خون مانند
دیابت ، کبد چرب و فشار خون را به همراه می آورد .

کنجد و انواع تخمه ها و مغزجات ،  هرکدام به تنهایی تمامی  55 ماده مغذی ضروری برای بدن را دارا هستند . این در حالی است که غذایی مانند چلو کباب کوبیده ، تقریبا هیچ کدام از مواد مغذی را بجز گلوکز دارا نیست . اسید آمینه های گوشت کباب نیز بر اثر حرارت تبدیل به مواد شیمیایی مضر و سرطان زایی به نام تتراسیکلیک آمین شده اند .
 
سفره ایرانی جزو گران ترین سفره ها و در عین حال فقیرترین سفره های دنیا از نظر دریافت انرژی مناسب و سالم می باشد

ترکیبی از جوانه گندم همراه با جوانه ماش و ارده و شیره ،  سرشار از تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن می باشد و می توان آن را به عنوان یک غذای کامل و انرزی زا برای تمام افراد بویژه جوانان توصیه کرد .

سوپ حاوی جوانه گندم ، جوانه ماش و برنج قهوه ای و سبزیجات ، یک غذای سرشار از مواد مغذی و بسیار مناسب برای بهبود سریع سرماخوردگی و آنفولانزاست .

بر اساس اعلان صریح سازمان بهداشت جهانی مصرف سوسیس و کالباس و فست فود مطلقا مورد تایید نیست و در مورد مصرف گوشت قرمز چنین اعلام کرده که مصرف گوشت قرمز در معرض اتهام اساسی برای سلامتی است و بررسی حذف آن از سبد رژیم غذایی در برنامه آینده سازمان بهداشت جهانی قرار خواهد داشت  .
 
100 گرم نان ، 85 گرم قند دارد . 100 گرم برنج ، 73 گرم قند دارد در حالیکه هر دو آن ها در طی مراحل فراوری و پخت ، ویتامین های خود را از دست داده اند . این در حالی است که 100 گرم لیموترش ، تنها 8 گرم قند دارد و در عین حال سرشار از ویتامین ها و آنتی اکسیدان هاست . همین طور 100 گرم خرما ، حاوی 45 گرم قند همراه با ویتامین ها می باشد.  بنابر این در تعیین رژیم غذایی در دیابت نباید مصرف میوه جات محدود گردد و در عوض باید مصرف نان و برنج کاملا محدود گردد . مصرف میوه جات در درمان دیابت نه تنها ممنوعیتی ندارد بلکه از عوامل اصلی درمان دیابت می باشد.

مواردی از درمانگری رژیم غذایی خام گیاه خواری

تاثیر خام گیاه خواری در درمان دیابت و عوارض آن مانند فشار خون و ضایعات مویرگی و زخم اندام ها کاملا مشهود و گزارش های فراوانی در این رابطه موجود است .
به جز آن ، تاثیر رژیم خام گیاه خواری در ارتباط با درمان برخی بیماری ها را می توان این گونه بیان کرد :

در مورد کبد چرب ، رژیم خام گیاه خواری در طی حدود 9 هفته باعث بهبود کبد چرب می گردد . البته در ماه اول خام گیاه خواری به علت آب شدن چربی های موجود در بدن و متابولیزه شدن آن ها در کبد ممکن است تست های آنزیمی، حاکی از افزایش چربی های کبد باشد ولی با ادامه خام گیاه خواری به مدت دو تا سه ماه  ، تمامی موارد کبد چرب ، بهبود یافته اند .

در مورد سرطان ، قطعا رژیم خام گیاه خواری در پیشگیری از بروز سرطان کاملا موثر است به گونه ای که هیچ مورد ایجاد و ابتلا به سرطان در خام گیاه خواران گزارش نشده است . ولی در مورد درمان سرطان باید گفت اگر سرطان در مراحل اولیه و بدون متاستاز و بویژه بدون درگیری کبد باشد می توان امید داشت که خام گیاه خواری باعث توقف رشد و یا درمان سرطان گردد .

در مورد بیماری های پوستی ، گیاه خواری اگر نتواند موجب بهبود کامل بیماری گردد ولی می تواند باعث بهبود نسبی و مانع گسترش ضایعات پوستی گردد .

همچنین در مورد MS ، ممکن است خام گیاه خواری نتواند باعث درمان بیماری گردد ولی اگر از دم نوش ها و غذاهای طبع گرم در این بیماری استفاه گردد، موجب تخفیف علایم بیماری MS و کاهش نیاز به مصرف دارو خواهد گشت . 

برای پیشگیری از پوکی استخوان ، انجیر و زیتون را در رژیم غذایی خود بگنجانید ولی در عین حال تحرک و  ورزش  و یا لااقل ماساژ برای جذب کلسیم در بدن کاملا ضروری است . در سنین بالا برای بهبود پوکی استخوان و عوارض آن مانند آرتریت ، بهترین درمان علاوه بر دریافت کلسیم از منابع غذایی گیاهی ، ماساژ و فیزیو تراپی مفاصل و اعضای درگیر در آرتروز می باشد .  

  در باره گیاه خواری
  پزشکانی که گیاه خوار هستند     

مطالب دیگری از سایت





موضوع : گیاه خواری، 
نشانک ها: پزشکان گیاه خوار، پروتئین ها،
پیوندها : لینک ویدئو در آپارات،




جمعه 4 بهمن 1398 10:52 ب.ظ
continuously i used to read smaller articles or reviews which as
well clear their motive, and that is also happening with this
article which I am reading at this time.
شنبه 28 دی 1398 07:01 ب.ظ
Great post. I was checking constantly this blog and I'm impressed!
Extremely useful info specially the last part :) I care for such information a lot.
I was seeking this particular information for a very
long time. Thank you and best of luck.
جمعه 27 دی 1398 01:46 ق.ظ
I am sure this article has touched all the internet people,
its really really pleasant paragraph on building up new weblog.
جمعه 6 دی 1398 04:13 ق.ظ
Danelle Köp Italien Barn Tröja Brianne FranP
شنبه 2 آذر 1398 11:34 ب.ظ
Can I simply just say what a relief to find a person that actually knows what
they are talking about online. You definitely realize how to bring
a problem to light and make it important. A lot more people should
check this out and understand this side of the story.
I was surprised you are not more popular since you
certainly have the gift.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه مجاز می باشد
 
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو