Google

در این وب سایت


























تغذیه و سلامت
رژیم غذایی سالم و تاثیر آن بر سلامت و بهبود بیماری ها - نوع تغذیه و سبک زندگی است که سلامتی پایدار را به ارمغان می آورد





تغذیه قلیایی یا اسیدی ؟تغـذیه قلیایی یا اسیدی ؟
حفظ
PH خون در محدوده طبیعی برای سلامتی بدن، کارکرد سیستم‌های حیاتی و انجام واکنش‌های طبیعی بدن ضروری است. PH که در واقع معیاری برای سنجش میزان اسیدی یا قلیایی بودن خون است تاثیر زیادی در سلامت انسان دارد به گونه‌ای که کاهش آن و اسیدی شدن خون موجب ناراحتی‌های بسیاری شده و برعکس افزایش آن مشکلات زیادی را به بار خواهد آورد. در نتیجه با کمی دقت به آنچه می‌خوریم می‌توانیم با کنترل PH در محدوده طبیعی به سلامت بدن نیز کمک کنیم.
در ادامه مطلب تاثیر مواد غذایی مختلف بر PH بدن انسان و ایجاد سلامتی یا بیماری را مطالعه نمایید .

عواقب افزایش اسیدیته بدن
به طور طبیعی خون انسان اندکی قلیایی و در محدوده 7/35 تا 7/45 است. کاهش PH خون به کمتر از 7/35 را اسیدوز و افزایش آن به بیش از 7/45 را آلکالوز گویند و PH خون پایین‌تر یا بالاتر از این مقدار نشان‌دهنده شرایط بیماری است. در صورت افزایش اسیدیته خون، بدن سعی می‌کند با استفاده از مواد معدنی قلیایی مثل سدیم، پتاسیم، منیزیم و کلسیم با PH اسیدی مقابله کند. اگر رژیم غذایی حاوی مقادیر کافی مواد معدنی نباشد، تجمع اسید در سلول‌های بدن رخ خواهد داد و ادامه این وضعیت مشکلات زیر را به دنبال خواهد داشت:
• کاهش توانایی بدن برای جذب مواد معدنی و سایر مواد مغذی
• کاهش توانایی بدن برای ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده
• کاهش توانایی بدن برای سم‌زدایی فلزات سنگین
• کاهش تولید انرژی در سلول‌ها
• استئوپروز، استخوان‌های ضعیف یا شکننده، شکستگی‌های استخوان
• چاقی، کاهش متابولیسم بدن و ناتوانی در کاهش وزن، دیابت
• بیماری‌های کلیه و مثانه مثل سنگ‌های کلیوی
• تضعیف سیستم ایمنی بدن
• درد مفاصل و عضلات
• التهاب مزمن
• فشارخون بالا
• پیری زودرس
• خستگی مزمن
• تغییر خلق و خوی
• رشد سلول‌های تومور
PH خون 6/9 ، که فقط اندکی اسیدی است، می‌تواند منجر به کما و مرگ انسان شود. بروز این مشکلات تعجب‌آور نیست، چون اسید اضافی می‌تواند با هورمون‌های بدن مقابله نماید. برای مثال، در یک محیط اسیدی، مقدار هورمون استروژن لازم برای انجام وظایفش در بدن، ممکن است دو برابر حالت معمولی باشد. در صورت افزایش اسیدیته بدن، مهم نیست چه درمانی را انتخاب می‌کنید مهم این است تعادل PH بدن‌تان باید مجدد برقرار شود تا بهبودی حاصل گردد. 

نکته مهم
بیشتر میوه‌ها به غیر از آلو، قره‌قاط و زغال‌اخته، برخلاف اسیدی بودن‌شان ، باعث بوجود آمدن حالت قلیایی در بدن می‌شود چرا که اسیدهای آلی موجود در آنها مانند اسیدسیتریک و اسیدمالیک می‌تواند کاملا به دی‌اکسیدکربن و آب اکسیده شده و املاح برجای گذارد که این املاح در تامین عناصر قلیایی شرکت می‌کند. آلو، قره‌قاط و زغال‌اخته حاوی اسیدهای بنزوئیک و کوینیک است که اکسیده نمی‌شود ولی در کبد به اسیدهیپوریک تبدیل شده و به همان شکل اسیدهیپوریک در ادرار ترشح می‌شوند، لذا این غذاها در بدن تشکیل اسید می دهند.

در صورت افزایش اسیدیته بدن چه باید کرد؟
برای حفظ سلامت، رژیم غذایی باید شامل 60 درصد غذاهای تشکیل‌دهنده قلیا و 40 درصد غذاهای تشکیل‌دهنده اسید باشد اما برای بهبود وضعیت سلامت، رژیم غذایی باید شامل 80 درصد غذاهای تشکیل‌دهنده قلیا و 20درصد غذاهای تشکیل‌دهنده اسید باشد.

در ذیل چند راهکار ساده برای مقابله با افزایش اسیدیته بدن ارائه شده است:

1- دریافت میوه‌ها و سبزی‌های برگ سبز مثل کاهو، کلم و اسفناج را افزایش دهید. این موادغذایی در بدن به مقدار زیادی قلیایی هستند.
2- در صورت مصرف پروتئین حیوانی، بیشتر ماهی و گوشت بره را انتخاب نمایید تا گوشت گاو و جوجه؛ زیرا ماهی و گوشت بره کمتر اسیدی هستند .
3- مصرف غذاهای پرپروتئین فراوری شده مانند آرد و غلات فرآوری‌شده و همچنین شکر، قهوه و چای را که اسیدی هستند کاهش دهید.
4- قبل از هر وعده غذایی، آب نیمی از لیمو را در یک لیوان آب ریخته و میل نمایید. لیمو جزو موادغذایی قلیایی محسوب می‌شود. 
5- عمدتا از روغن زیتون استفاده کنید زیرا در مقایسه با سایر روغن‌های گیاهی، کمتر اسیدی است.
6- از پودر ویتامین‌ C استفاده کنید. برای ایجاد حالت قلیایی در بدن، هر روز نصف تا یک قاشق چای‌خوری از آن را در آب بریزید و قبل از خواب میل نمایید.

فواید رژیم قلیایی :

بهبود سطح انرژی بدن
عملکرد مناسب سلول‌ها بسیار مهم است. اگر سلول‌ها سالم نباشند، در حفظ و انتقال اکسیژن در بدن بطور موثر عمل نخواهند کرد و این می‌تواند به خستگی و فقدان انرژی منجر شود. سطح PH بدن همچنین توانایی سلول‌ها برای تولید آدنوزین‌تری‌فسفات ( ATP )، که یکی از منابع انرژی بدن است را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در صورت افزایش اسیدیته بدن، این فرآیند بخوبی انجام نخواهد شد.

سلامت دندان و لثه
وقتی PH بدن اسیدی باشد، طبیعی است که دهان کاملا اسیدی خواهد بود. متاسفانه، در این حالت باکتری‌ها به سرعت در دهان رشد کرده و موجب بروز برخی از مشکلات مختلف دهان مثل بیماری لثه و بوی بد دهان می‌شوند. مقادیر بالای اسید و باکتری در دهان، همچنین احتمال خرابی دندان را در فرد افزایش می‌دهد. بسیاری از مردم بعد از تغییر رژیم خود به یک برنامه غذایی حاوی غذاهای قلیایی، اظهار می‌کنند سطح سلامت دهان‌شان به میزان قابل ملاحظه‌ای بهبود یافته است.

بهبود عملکرد سیستم ایمنی
وقتی سلول‌ها سالم‌اند، قادر به جذب موادمغذی مورد نیاز خود و دفع مواد زائد هستند. اگر سلول‌ها بنا به هر دلیلی بیمار شوند این عملکرد به خوبی انجام نخواهد شد. در نتیجه موجودات بیماری‌زا شانس بهتری دارند تا این سلول‌ها را تحت تاثیر قرار دهند. به عبارت دیگر، وقتی pH بدن خیلی اسیدی است، سلول‌ها قادر به انجام وظایف‌شان در حد طبیعی نیستند در نتیجه، احتمال ابتلا به بیماری، گسترش عفونت‌ها و یا حتی بروز سرطان در فرد افزایش می‌یابد.

جدول غذاهای لسیدی و قلیایی

حفظ توده عضلانی بدن
با افزایش سن، توده عضلانی بدن کاهش می‌یابد و فرد ممکن است مستعد انواع شکستگی‌ها شود. نتایج مطالعه‌ای بر مردان و زنان مسن نشان داد رژیم غذایی غنی از پتاسیم مثل میوه‌ها و سبزی‌ها و موادغذایی با اسیدیته پایین موجب حفظ توده عضلانی می‌شود. شرایطی مانند نارسایی مزمن کلیوی که منجر به اسیدوز مزمن می‌شود، تحلیل عضله اسکلتی را تسریع می‌کند بنابراین تصحیح اسیدوز در مواردی که با تحلیل عضله همراه است ( مثل دیابت ، تروما، عفونت، انسداد مزمن ریوی و نارسایی کلیوی ) موجب حفظ و نگهداری عضله می‌شود. 

بهبود درد پشت
شواهد علمی وجود دارد مبنی بر اینکه درد مزمن پشت با مصرف مکمل های مواد معدنی قلیایی بهبود می‌یابد؛ به این صورت که مصرف این نوع مکمل، موجب افزایش معنی‌داری در سطح PH خون و غلظت منیزیم داخل سلولی می‌شود. در حضور مقادیر کافی منیزیم داخل سلولی، عملکرد سیستم‌های آنزیمی و فعالیت ویتامین D بخوبی انجام می‌شود و این به نوبه خود درد را بهبود می‌بخشد.

کندی روند پیری
وقتی سلول‌ها در یک محیط اسیدی قرار می‌گیرند، عملکردشان به میزان زیادی کاهش می‌یابد. این کاهش در عملکرد می‌تواند توانایی سلول‌ها را برای ترمیم خود دچار مشکل نماید و در نتیجه منجر به پیری زودرس گردد. پیری زودرس همچنین می‌تواند زمانی رخ دهد که سلول‌ها قادر نباشند اکسیژن کافی بدست آورند و یا خود را از شر مواد سمی رها سازند. یک رژیم قلیایی می‌تواند از بروز این مشکلات جلوگیری نموده و موجب بهبود عملکرد سلول‌ها شود. عملکرد بهتر سلول‌ها به معنی ظاهر جوان‌تر شماست. علاوه بر این، رژیم قلیایی به حفظ وزن سالم نیز کمک می‌کند. 

پنج ماده غذای قلیایی ساده
تغییر رژیم غذایی به یک رژیم قلیایی اصلا مشکل نیست و برخلاف سایر رژیم‌ها که نیاز به صرف زمان زیادی برای آماده‌سازی غذا دارد، این نوع سبک زندگی کاملا ساده است. رژیم قلیایی شامل میوه‌ها، سبزی‌ها، دانه‌ها و مغزهاست.

برخی از رایج‌ترین غذاهای قلیایی عبارتند از :

فلفل قرمز :  این نوع فلفل جزو موادغذایی قلیایی خوب بوده و دارای فواید بسیاری است. فلفل قرمز غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است. 
سیب : از این ماده غذایی همواره به عنوان یک منبع بسیار خوب فیبر یاد می‌شود. pH آن 8 است که به میزان زیادی قلیایی است. بسیاری از پزشکان خوردن آنرا برای کمک به هضم موادغذایی توصیه می‌کنند اما باید بدانید که سیب، همچنین یک ماده غذایی خوب برای تعادل PH بدن بوده و سطح آن را در حالت قلیایی نگه می‌دارد.  
سبزی‌های برگ سبز : سبزی‌های برگ سبز نیز از موادغذایی قلیایی عالی محسوب می‌شوند. این سبزی‌ها غنی از ویتامین‌ K و فولات بوده و به سیستم هضم و تعادل سطح PH بدن کمک می‌کنند.
 • هندوانه : یکی دیگر از غذاهای قلیایی خوب، هندوانه است. این ماده غذایی علاوه بر کمک به تعادل سطح PH بدن، نقش مهمی در کاهش وزن و فشارخون دارد.
لیمو ترش : اکثر مردم تصور می‌کنند میوه‌های خانواده مرکبات اسیدی هستند، اما عملکرد آنها بر روی سیستم بدن متفاوت است. لیمو ترش جزو قلیایی‌ترین غذاها به شمار می‌رود. می‌توانید هر روز صبح مقداری از آنرا در یک لیوان آب ریخته و میل نمایید. اینکار ضمن حفظ تعادل سطح PH بدن، کمک می‌کند روزتان را با یک احساس خوب شروع کنید.
به خاطر داشته باشید همه غذاها چه اسیدی و چه قلیایی خوب هستند. غذاهای اسیدی به هیچ‌وجه بد نیستند و نباید خود به خود آنها را حذف کنید. این مواد غذایی در ترکیب با غذاهای قلیایی ، فواید زیادی دارند .

در ادامه لیست غذاهای قلیایی می آید که بهتر است بجای مواد دیگر آنها را بخوریم :
  •     اووکادو
  •     بروکلی
  •     کلم بروکسل
  •     کلم و کلم ترش
  •     گل کلم
  •     کرفس
  •     کدو سبز
  •     پیازچه
  •     دانه و روغن دانه کتان
  •     خیار
  •     سیر
  •     گریپ فروت
  •     جوانه یونجه
  •     لوبیا سبز
  •     تره فرنگی
  •     لیمو ترش و لیمو شیرین
  •     کاهو
  •     ارزن
  •     زیتون و روغن زیتون
  •     پیاز
  •     جعفری
  •     گلابی
  •     نخود سبز
  •     تربچه
  •     اسفناج
  •     گوجه فرنگی
  •     هندوانه
  •     برنج تازه
  •     کدو حلوایی
  •     لوبیا سبز
  •     تره فرنگی
  •     دانه کنجد و ارده


غذاهای اسیدی

 لیست غذاهای اسیدی :
گوشت ماهی‌، حبوبات،تخم مرغ، انواع غلات برنج سفید، جگر، بادام زمینی، تخم آفتاب گردان، لبنیات، غذاهای دریایی، گوجه سبز

لیست غذاهای خنثی کننده :
کلم،کلم پیچ ، هویج، کرفس، ذرت، خیار، قاصدک، بادمجان، کاهو، سبزیجات، زیتون، فلفل سبز، ترب، جلبرگ دریایی، اسفناج، شلغم، قارچ، سیر، زنجبیل، پیاز، هندوانه

غذاهای قلیایی

لیست غذاهای قلیأیی کننده :
برنج قهوه ای ، سیاه، قرمز، بامیه، کدو، کدو حلوائی، سیب زمینی‌، هویج، سیب زمینی‌ شیرین، گوجه فرنگی‌، لوبیا سبز، براکلی، سیرابی، انواع آش، انواع سوپ، خورشت فسنجان ( بدون سرخ کردن )، خورشت کرفس ( بدون سرخ کردن )، هویج پلو، سبزی پلو ( برنج قهوه‌ای )، خورشت به و سیب، خورشت کدو.

لیست میوه‌ها و خشکبار قلیأیی کننده :
بادام خام، گردو، فندق خام، کشمش، سیب، گلابی، زردالو، آلبالو، گیلاس، لیمو ترش، هلو، آلو، نارنگی، دانه‌های کتان، موز، خرما، انجیر، سویا، عسل، پرتقال، طالبی، توت فرنگی

  درمان بیماری ها با رژیم تغذیه ای

مطالب دیگری ازسایت

رژیم غذایی آلکالین ( قلیایی ) برای خنثی سازی و درمان اسیدی شدن بدن
اسیدی شدن خون ( کتو اسیدوز ) در بیماری دیابت
خستگی و کاهش انرژی ، می تواند علامت اسیدی شدن بدن باشد
اسیدی شدن بدن و ارتباط آن با علل بروز بیماری ها
تعادل اسید و باز در بدن - PH چیست و PH طبیعی خون چیست ؟
چگونه اسیدی شدن بدن بر اثر تغذیه ، موجب ایجاد سرطان می گردد .

مکانیسم سلولی رابطه تغذیه ، اسیدوز و دیابت





موضوع : تغذیه در درمان بیماری ها ، 
نشانک ها: اسیدی و قلیایی،
پیوندها : وب سایت غذا،




یکشنبه 19 خرداد 1398 05:08 ق.ظ

I'm not sure where you are getting your information, but good topic. I needs to spend some time learning more or understanding more. Thanks for magnificent information I was looking for this info for my mission.
شنبه 18 خرداد 1398 12:22 ب.ظ

It's an awesome article in support of all the internet people; they will get advantage from it I am sure.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه مجاز می باشد
 
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو